Laat je haren wapperen op de fluisterboot en de plooifiets

Mijn missie bij Hoofdzaak Nana is om mensen een pure plantaardige haar- en hoofdhuidverzorging aan te bieden en hen te laten delen in mijn duurzame filosofie. Logisch dat de gesprekken in mijn kapsalon in Ieper dan ook dikwijls gaan over mooie en milieuvriendelijke initiatieven. Vanaf nu maak ik ook graag reclame voor het arrangement ‘Le Grand Westhoek’ van vzw De Boot.

Als ambassadeur van De Westhoek en duurzame projecten draag ik vzw De Boot al langer een warm hart toe. Vzw de BOOT is een non-profitorganisatie die begeleide tochten en (speelse) arrangementen rond ecotoerisme aanbiedt. Hun uitgewerkte thema’s hebben vooral te maken met de Eerste Wereldoorlog, fauna en flora of ecologie met bijzondere aandacht voor lage-energiewoningen.

Le Grand Westhoek
Toen ik zag dat ze een nieuw arrangement hadden waarvoor ze testpersonen zochten, was ik meteen kandidaat. Ik wou maar wat graag ‘Le Grand Westhoek’ ontdekken samen met mijn beste vriendinnen. Le Grand Westhoek is de naam van een ‘wereldreis van een dag of twee’ waarbij je vaart, wandelt en fietst in zowel de Belgische als de Franse Westhoek.

Ambiance troef
‘Le Grand Westhoek’ project kwam tot stand met de steun van het Stimulusprogramma van de Vlaamse Overheid en Toerisme Vlaanderen. Mocht je nu denken dat dit een saai project is voor geitenwollensokkenmensen, dan zit je er serieus naast. Het was een unieke belevenis die voor herhaling vatbaar is. Nu ja: zet een stuk of vijf positieve vrouwen samen en je weet op voorhand dat het dikke ambiance is.

Fluisterboot en plooifietsen
Eerlijk? Ik moet toegeven dat ik een beetje vooroordelen had. Kon ik nog wel verrast worden in de streek waar ik al zoveel jaren woon en werk?
Ja dus. En dat komt vooral door de aanpak. Bij dit nieuwe arrangement van vzw De Boot reis je door de Vlaamse en de Noord-Franse Westhoek per fluisterboot en per plooifiets.

Mocht je het niet weten: een fluisterboot is een elektrisch aangedreven bootje dat je bijna geruisloos over het water beweegt. Zo kun je de natuur en de streek verkennen zonder ze te verstoren.

Ik vrees wel dat dat ‘niet storen’ niet zo goed gelukt is.
Laat ons zeggen dat mijn stuurkunsten niet zo denderend zijn en dat ik ervoor zorgde dat mijn vriendinnen zich soms wel heel hard moesten bukken om takken te ontwijken. Het zorgde wel voor véél hilariteit op de boot.

Lachen en genieten waren de rode draad van ons tweedaagse arrangement dat startte bij de thuishaven van vzw De Boot: Merkem. Daar stapten we de fluisterboot op. Al varend van Merkem naar Roesbrugge zijn we gestopt in de Fintele. Het pleintje daar moet je echt gezien hebben. De buurt van de Fintele hebben we onveilig gemaakt op de Brompton-fietsen die we voor twee dagen meekregen.

Kwaliteitsvolle plooifietsen
Die lichtgewicht en duurzame plooifietsen zitten ingenieus in elkaar. Elk exemplaar wordt met de hand gelast en klik je in vier klikken vast. Mocht je twijfelen of zo’n plooifiets even comfortabel rijdt als een gewone fiets, dan kan ik je geruststellen. Een Brompton-fiets is echt een heel goede fiets. Op de website promoot de fabrikant de plooifiets als ‘een smal, draagbaar pakket ideaal voor wie leeft in de stad’, maar wij hebben ervaren dat deze fiets ook heel geschikt is om het platteland mee te verkennen. Doordat de opgevouwen fiets niet al te veel plaats inneemt, past hij perfect op een fluisterboot.

Lo en Roesbrugge
Met de gekregen plooifiets zijn we naar Lo gefietst. Daar hebben we de Caesarsboom van dichtbij bekeken. Volgens de legende zou Julius Caesar in 55 v Christus, onderweg naar Brittannia, een dutje hebben gedaan en er zijn paard hebben vastgebonden. Er klopt natuurlijk niets van want de boom is een goede 250 jaar oud, maar we hebben er toch eens geposeerd.

Van Lo zijn we verder gevaren tot Roesbrugge. De natuur, de vogels, de rust…: we hebben genoten. En neen we waren niet de enigen. Onderweg zijn we enkele van mijn toffe klanten tegengekomen die ons aanmoedigden en zwaaiden. (Heb ik het al gezegd: ik heb de beste klanten in mijn kapsalon. Echt.)

Moegevaren, moegefietst en moegelachen meerden we aan bij de brug van Roesbrugge. Daar konden we onze boot inpluggen want een fluisterboot moet je natuurlijk opladen.

Je bepaalt zelf het tempo en de plek om aan te meren. Dat kan aan de Fintele, ’t Hof van Commerçe in Stavele of aan de brug van Roesbrugge. Daar kan je telkens de bootjes inpluggen.

Overnachtingsmogelijkheden te over
Bart Castelein had ons ook tips gegeven om te overnachten onderweg tijdens onze tweedaagse ‘wereldreis’ en riviercruise. Overnachten kan bijvoorbeeld in een tent of retrocaravan in Pollinkhove https://www.maedelstede.be/, of bij mensen thuis via de formule Welcome to my Garden https://welcometomygarden.org/ of in een B&B van Stefans Pottery in Roesbrugge https://stefanspottery.com/logeren/ of bij Ons Kot in Hondschoote (Frankrijk) of bij de pelgrimsvrienden die naar Santiago de Compostela trekken https://www.pelerinsduwesthoek.com/ (ook in Hondschoote). Nog een mogelijkheid aan de andere kant van de Schreve (grens): je kiest voor een tipi in Bambecque https://www.airbnb.be/rooms/50531809?translate_ugc=false&source_impression_id=p3_1626166414_X%2F165Q7gHzSnek5x&guests=1&adults=1&fbclid=IwAR3G20Sh6ZJ8fWTPPrLCqEINhK0AeCOU07AHj6AdV172JAq3F4EyKnJyqqA

Wij kozen voor Stefans Pottery (tussen de fietsknooppunten 9 en 57). Een uitstekende keuze, zo bleek. Deze B&B in Roesbrugge is een toplocatie om te overnachten. Het ontbijt en het zelf gebakken brood zijn overheerlijk.

Dorpspunt
De volgende dag zijn mijn zoon Warre en een vriendin ons komen vervoegen. Ik moet toegeven dat hij een betere kapitein is dan ik 😊 Je moet je kwaliteiten kennen, hé. En ik weet nu dat ik beter ben ik knippen en kleuren dan in fluisterboten besturen.

We meerden aan in Stavele. In het in 2021 opgerichte Dorpspunt(https://www.facebook.com/groups/Dorpspuntinstavele) zijn we in de watten gelegd door de mensen van De Lovie.

Na de warme ontvangst in Stavele gingen we op het gemak terug naar De Boot. Onderweg zijn we wel nog even van de fluisterboot gestapt voor een ontspannende fietstocht.

In een notendop
Helemaal opgeladen zijn we daarna teruggekeerd naar huis. De herinneringen nemen we mee. Ook al zijn we niet echt ver geweest, het was zalig om er eens twee dagen helemaal uit te zijn met enkele vriendinnen. Wat een bijzondere manier om onze mooie streek te leren kennen. Een topervaring.

Ik raad het iedereen aan om ook op zo’n duurzame manier Le Grand Westhoek van een andere kant te leren kennen. Het arrangement is ook voor de mensen die onze streek niet kennen een aanrader. De rust, het groen, verborgen culinaire pareltjes, adresjes waar het zalig slapen is, toffe activiteiten die het karakter van onze mooie Westhoek alle eer aandoen…: begin je ontdekkingstocht gewoon bij De Boot.

Vanaf nu heb ik in mijn Ieperse kapsalon Hoofdzaak Nana weer veel nieuwe toffe aanraders en gespreksstof om te delen met mijn klanten. Dank je wel Bart Castelein en De Boot voor deze ervaring.